F R I S S
2 4 Ó R A


2018.05.26 18:40:06
2018.05.26 11:45:21
2018.05.26 11:04:32
2018.05.26 10:54:50
2018.05.26 10:39:56
2018.05.26 10:28:38
2018.05.26 10:24:13
2018.05.26 10:20:07
2018.05.26 10:17:40
2018.05.26 10:14:00
2018.05.26 10:11:27
2018.05.26 10:07:07
2018.05.25 09:58:23
2018.05.25 09:45:25
2018.05.25 09:37:50
2018.05.25 09:35:28
Kihirdették az új budapesti Duna-híd tervpályázat eredményét
Kihirdették az új budapesti Duna-híd tervpályázat eredményét
Az UNStudio és a Buro Happold Engineering tervezőiroda közös terve alapján épülhet meg a Dél-Budát és Csepelt összekötő új híd Budapesten. Az új Duna-híd nemzetközi tervpályázatának eredményét péntek délután hirdették ki a fővárosban.

A tervpályázatra 17 pályamű érkezett, és az első díjat a rotterdami Erasmus-hidat is megálmodó UNStudió és a Buro Happold Engineering alkotta konzorcium terve nyerte el.

A zsűri értékelése szerint a kétszer három forgalmi sávos, villamosközlekedésre is alkalmas, kétpilonos, ferdekábeles híd terve statikailag a legátgondoltabb, esztétikailag kedvező kialakítású, elegáns, karcsú, harmonikus, és városképileg a legkedvezőbb.

Tarlós István főpolgármester az eredményhirdetést megelőzően arról beszélt, hogy Budapest hídjain 24 óra alatt több mint 600 ezer jármű és többszázezer ember képes átkelni. A belvárosban kialakuló torlódások oka nemcsak a hidak "viszonylag csekély" átbocsátó képessége, hanem a belváros környező utcáinak befogadó képessége - mutatott rá.

A főpolgármester azt mondta: Budapest északi és déli szakaszán nincs elegendő átkelési pont. Csepel és Budapest egyesülése óta, csaknem hetven éve nincs a városhatáron belül közvetlen összeköttetés a budai kerületek és a XXI. kerület között.

A kormány a fővárosi önkormányzat egyetértésével és közreműködésével ezért úgy döntött, hogy minél előbb meg kell kezdeni egy új Duna-híd építésének előkészítését a Galvani út és az Illatos út vonalában.

Tarlós István közölte, az új Duna-híd közvetlen összeköttetést teremt majd Újbuda és Csepel, Ferencváros, valamint Kispest és Kőbánya között is. A hatástanulmányi adatok szerint az új híd megépülésével naponta több mint 30 ezer gépkocsival csökkenhet a belvárosi hidak, valamint napi csaknem 8 ezerrel járművel az Üllői út forgalma.

A főpolgármester azt mondta: a nyertes pályamű alapján megépülő új híd és környezete a gyakorlati hasznán túl a megjelenésével remélhetőleg jelképezi majd a 21. századi Budapestet.

Kijelentette: a kormány és a főváros vezetése elkötelezett a mellett, hogy Budapestet egyre élhetőbb, szerethetőbb és egészségesebb várossá alakítsa.

Fürjes Balázs egyes budapesti beruházásokért felelős kormánybiztos és a nyertes pályaművet kiválasztó zsűri elnöke elmondta, hogy a grémium a bőség zavarában volt, a pályázók nem tették könnyűvé a döntést, jobbnál jobb terveket nyújtottak be. Az első helyezettel szerződést kötnek, ezt követően indulhat a teljes és részletes tervezési munka, majd az engedélyek beszerzése. Ez várhatóan 2-3 évet vesz majd igénybe.

Emlékeztetett: a híd felépítésével egy régi tervet váltanak valóra: már egy 1985-ös tervben megjelentek egy megépítendő híd elképzelései, majd 1992-ben a főváros lefolytatott egy tervpályázatot, de "nem lett belőle semmi". Ezt követően 2001-ben a közlekedési rendszerfejlesztési tervben is foglalkoztak a híddal - mondta.

Fürjes Balázs kijelentette: ezután következtek a tettek, és Tarlós István vezetésével a Fővárosi Közgyűlés 2014 nyarán elfogadta a főváros településfejlesztési stratégiáját, amelyben kimondták, hogy az új híd megépítésének előkészítését 2017-ben el kell elindítani. Tavaly ki is írták a tervpályázatot - mutatott rá.

Fürjes Balázs kiemelte: az új híd három városrészt köt majd össze, és a bátrabb becslések szerint napi 55 ezer gépkocsival csökkenti a belvárosi hidak forgalmát.

A pályázaton megosztott második díjban részesült a Leonhardt, Andra und Partner, Zaha Hadid Architects, Werner Consult és Smoltzcyk & Partner, illetve a Lavigne & Chéron Architects, Bureau d´Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers, Geovil konzorciuma. Előbbi nevéhez fűződik a Zajed sejk híd Abu-Dzabiban, míg az utóbbi legismertebb munkája a Terenez-híd Franciaországban - olvasható a közreadott sajtóanyagban.

A zsűri három pályaművet megvételre talált alkalmasnak: a Knight Architects, Ove Arup & Partners, illetve a SpeciálTerv, Pipenbaher Inzenirji, Bright Field Studios alkotta konzorciumét, valamit a Pont-TERV tervezőirodáét.

A pályázatokról készült kiadvány szerint a nyertes tervről pályázója azt írta: "a 220 méter fesztávú, ferdekábeles szerkezet megalkotásával több szinten is megőrizhető a zavartalan kilátás a városból kifelé, illetve a híd felé haladva, miközben egy új városi ikon jön létre, amely Budapest déli részének fejlődését hangsúlyozza".

  
Forrás: MTI
24 Ó R A

2018.05.26 18:40:06
2018.05.26 11:45:21
2018.05.26 11:04:32
2018.05.26 10:54:50
2018.05.26 10:39:56
2018.05.26 10:28:38
2018.05.26 10:24:13
2018.05.26 10:20:07
2018.05.26 10:17:40
2018.05.26 10:14:00
2018.05.26 10:11:27
2018.05.26 10:07:07
Információ:
info@magyarorszag24.hu
Szerkesztőség:
szerkesztoseg@magyarorszag24.hu
Médiaajánlat letöltése (PDF)
sales@magyarorszag24.hu