2018.10.19
Hajótörött táncosok Shakespeare nyomában
Keresztvíz - Kortárs táncelőadás Shakespeare Vízkereszt, vagy amit akartok című műve alapján.
Lehet-e 17. századi vígjátékból ütős 21. századi komédiát csinálni a tánc nyelvén, s így közéleti, társadalmi problémákat „szóba hozni” szavak nélkül? A Juhász Kata Társulat Keresztvíz című darabaja a vígjátéki jelleg ellenére számos komoly kérdést feszeget, mint például az idegen társadalomba való beilleszkedés vagy a munkaerőpiaci érvényesülés férfi és női sémái. Shakespeare Vízkereszt, vagy amit akartok című komédiájának interaktív, táncszínházi adaptációja november 3-án az Eötvös 10 Közösségi és Kulturális Színtérben látható.
A Keresztvíz története sokaknak ismerős lehet. Egy felső középosztálybeli testvérpár hajótörést szenved a családi vitorlázáson. Noha elvesztik egymást, a dagállyal mindketten szerencsésen partot érnek. A lány munkát vállal, de úgy ítéli meg, hogy férfiként jobban érvényesülhet a helyi munkaerőpiacon. A fiú egy érzékeny, homoerotikus kaland útján gáláns támogatóra talál. Sajnálatos módon azonban hamarosan mindkettőjüknek szembesülnie kell a mesterségesen gerjesztett, helyi idegengyűlölettel, mely óhatatlanul erőszakos jelenetbe torkollik. Végül azonban Shakespeare-nek köszönhetően nemcsak egymást találják meg, de a boldogságukat is, mivel sikerül beházasodniuk a helyi elitbe.
A címbéli utalás Shakespeare „utolsó felszabadult és vidám darabjára a komédiák sorában” nem véletlen: a vízkereszt amellett, hogy a keresztény liturgia fontos napja, pogány ünnep is, a farsang kezdete, egyfajta fordulópont, amely előtt Európa most is áll. Mindannyiunknak alapvető kérdéseket kell tisztáznunk, melyek kiváltója az elmúlt években tapasztalható társadalmi jelenségek. A kérdés felvetéséhez a popkultúra más közkincsei mellett egy színházi klasszikust, Shakespeare művét hívták segítségül az alkotók.
A Vízkereszt... ehhez tökéletes médium, mivel az alaphelyzet elemei – hajótöröttek partra vetődnek Illíriában, vagyis a manapság a nyugat-balkáni migrációs útvonal mentén húzódó partvidéken, és az ott élő közösség tagjai valamilyen attitűddel fogadják őket – megfelelnek a mai tudósítások sémájának.
A drámai hatás érdekében az előadás irodalmi szövegét napjaink dokumentarista és fikciós médiatartalmaival konfrontálják. "Juhász Kata következetesen és jó érzékkel nyúl tétre menő kérdésekhez. Márpedig mi másért érdemes színházat csinálni és színházba járni?" – írta Török Ákos a darabról szóló kritikájában.
Forrás: fms online