F R I S S
2 4 Ó R A


2021.01.18 14:40:56
2021.01.18 14:36:24
2021.01.18 14:32:35
2021.01.09 12:32:40
2021.01.09 12:14:53
2021.01.09 10:10:37
2021.01.09 09:06:39
2021.01.09 09:01:13
2021.01.09 08:58:51
2021.01.09 08:54:09
2021.01.04 11:23:12
2021.01.04 11:19:44
2021.01.02 06:58:53
2021.01.02 06:56:15
2021.01.02 06:41:50
2020.12.29 14:18:41
A húsmentes étrend a csonttörés nagyobb kockázatával járhat együtt
A húsmentes étrend a csonttörés nagyobb kockázatával járhat együtt
A húsmentes étrend követői a csonttörés, különösen a csípőtörés nagyobb kockázatával nézhetnek szembe egy új, a témában készített eddigi legnagyobb tanulmány szerint.

Az összefüggés hátterében az állhat, hogy a húsmentes étrendben kevesebb a kalcium és a fehérje, valamint, hogy az ilyen étrend követői gyakran vékonyabbak, így esésnél könnyebben sérülhetnek - olvasható a New Scientist című tudományos hírportálon.

Számos korábbi tanulmány azt mutatta, hogy a vegetáriánusoknak gyengébbek a csontjaik, mint a húsfogyasztó embereknek, ám az nem volt egyértelmű, hogy ez jelentősen befolyásolja-e esetükben a csonttörés kockázatát.

A BMC Medicine című orvosi szaklapban megjelent mostani tanulmány készítői az 1993-ban indított és csaknem 65 ezer ember bevonásával végzett oxfordi vizsgálatra (EPIC-Oxford) alapozták eredményeiket. Az EPIC-Oxford hosszú távon vizsgálta az alanyok étrendjét és egészségi állapotát.

Az eredmények szerint 2010-re a vegánok körében majdnem kétszer magasabb volt a csípőtörés kockázata, mint a húsfogyasztóknál, míg a vegetáriánusok és a peszketáriánusok - a növények mellett halakat és tengeri állatokat is fogyasztók - esetében nagyjából 25 százalékkal volt magasabb a kockázat.

A vegánoknál továbbá magasabb volt a bármilyen egyéb csonttörés kockázata, noha nem kimagaslóan: tíz év alatt ezer emberre vetítve mindössze hússzal több csonttörés volt a vegánok körében, mint a húsevőknél.

Az Oxfordi Egyetem kutatója, Tammy Tong szerint az étrendek elemzése azt mutatta, hogy a húsfogyasztók több kalciumot és fehérjét ettek. A kalcium a csontok fontos összetevője, a protein pedig segítheti a kalcium felszívódását az ételből. A szakember szerint ugyanakkor lehetséges, hogy a vegán étrendet követők kalciumszintje ma már magasabb, mint az 1990-es években, például a növényi alapú tejeknek köszönhetően.

  
Forrás: MTI
24 Ó R A

2021.01.18 14:40:56
2021.01.18 14:36:24
2021.01.18 14:32:35
2021.01.09 12:32:40
2021.01.09 12:14:53
2021.01.09 10:10:37
2021.01.09 09:06:39
2021.01.09 09:01:13
2021.01.09 08:58:51
2021.01.09 08:54:09
2021.01.04 11:23:12
2021.01.04 11:19:44
Információ:
info@magyarorszag24.hu
Szerkesztőség:
szerkesztoseg@magyarorszag24.hu
Médiaajánlat letöltése (PDF)
sales@magyarorszag24.hu