2016.08.21
Felfüggesztik a Volkswagen Golf gyártását
A Volkswagen (VW) német autógyártó csoport és két
A VW Ă©s kĂ©t kisebb Szászország tartományi beszállĂtĂł, a Car Trim Ă©s az ES Automobilguss vitája Ă©rint kĂ©t másik nĂ©metországi VW-ĂĽzemet, az emdeni Ă©s a kasseli gyárat is. Ă–sszesen 20 ezer dolgozĂłt kell kĂ©nyszerszabadságra kĂĽldeni. Az UBS svájci bank elemzõi szerint a dĂzelbotrány miatt eleve nehĂ©z helyzetben lĂ©võ VW-nek legkevesebb 100 milliĂł eurĂłs vesztesĂ©ge keletkezhet a leállás miatt. A Car Trim ĂĽlĂ©shuzatokat gyárt az Emdenben kĂ©szĂĽlõ Volkswagen Passat modellekhez, az Automobilguss pedig sebessĂ©gváltĂł-alkatrĂ©szeket kĂ©szĂt a VW több modelljĂ©hez. A nĂ©met Manager Magazin szerint mindkĂ©t - formálisan önállĂł - beszállĂtĂł a Prevent nevĂ», szlovĂ©niai központĂş cĂ©gcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozĂł, Nijaz Hastor Ă©rdekeltsĂ©ge. A bosnyák mĂ©rnök-ĂĽzletember Ă©s a VW kapcsolata onnan ered, hogy Ă©vekig vezetõ pozĂciĂłkat töltött be a Tvorinica Automobila Sarajewo (TAS) nevĂ» szarajevĂłi ĂĽzemben, amelyben 1972-tõl 1992-ig több Volkswagen-modellt gyártottak, köztĂĽk a bogarat Ă©s a Golfot.
A VW Ă©s a kĂ©t beszállĂtĂł konfliktusárĂłl egyik fĂ©l sem közölt rĂ©szleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) cĂmĂ» lap szerint a vita abbĂłl fakad, hogy megállapodást kötöttek egy Ăşj ĂĽlĂ©shuzat kifejlesztĂ©sĂ©rõl, de a VW kiszállt a projektbõl, Ă©s nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pĂ©nz jár a Preventnek a már elvĂ©gzett munkákĂ©rt, ezĂ©rt a cĂ©gcsoport felfĂĽggesztette a mĂ©g Ă©rvĂ©nyes beszállĂtĂłi szerzõdĂ©sek teljesĂtĂ©sĂ©t.
A VW bĂrĂłsághoz fordult. A braunschweigi tartományi bĂrĂłság az autĂłgyártĂł javára döntött, határozata szerint a beszállĂtĂłk kötelesek teljesĂteni a szerzõdĂ©seket, a megrendelõ pedig akár vĂ©gre is hajthatja a vĂ©gzĂ©st, vagyis a beszállĂtĂłk telephelyein lefoglalhatja Ă©s elszállĂthatja az ĂĽlĂ©shuzatokat Ă©s a sebessĂ©gváltĂł-alkatrĂ©szeket. Ez ágazati szakĂ©rtõk szerint pĂ©lda nĂ©lkĂĽli eljárás lenne a nĂ©met autĂłgyártás törtĂ©netĂ©ben. A VW ugyan megegyezĂ©sre törekszik, de nem zárja ki a "jogi utat" - mondta a társaság egy szĂłvivõje a FAS-nak. A beszállĂtĂł cĂ©gek környezetĂ©ben viszont azt mondták a lapnak, hogy a VW csak hĂ©tfõn hajlandĂł folytatni a tárgyalást, Ă©s elvetettĂ©k azt az ajánlatot, hogy a hĂ©tvĂ©gĂ©n is ĂĽljenek le egyeztetni. A FAS szerint az emdeni ĂĽzemet már pĂ©nteken leállĂtották, a Welt am Sonntag (WAS) cĂmĂ» lap pedig arrĂłl Ărt, hogy Wolfsburgban már szombaton leállt a munka. A legismertebb nĂ©met ágazati elemzõ, Ferdinand Dudenhöffer szerint a válság a VW beszerzĂ©si vezetõje, Javier Garcia Sanz hibája. "A Sanz-rendszernek vĂ©ge" - mondta a duisburgi-esseni egyetem (UDE) autĂłipari kutatĂłintĂ©zetĂ©nek (Center Automotive Research - CAR) társigazgatĂłja a WAS-nak. "Az öreg harcosok már nem Ă©rtik a beszállĂtĂłk Ăşj világát" - tette hozzá a szakember. HangsĂşlyozta: nem fordulhat elõ, hogy egy globális Ăłriásvállalat termelĂ©si rendszere leálljon kĂ©t közepes mĂ©retĂ» beszállĂtĂł miatt.
A VW Ă©s a beszállĂtĂłk konfliktusa valĂłszĂnĂ»leg abban gyökerezik, hogy a VW minden eszközzel igyekszik csökkenteni a Volkswagen márkájĂş modellek fejlesztĂ©si Ă©s gyártási költsĂ©geit, mert egyre kevĂ©sbĂ© jövedelmezõek. A CAR egy korábban a Handelsblatt cĂmĂ» ĂĽzleti lapban ismertetett tanulmányában kimutatta, hogy a VW az idei elsõ fĂ©l Ă©vben mindössze 375 eurĂłt keresett egy-egy Volkswagenen, ami 1,7 százalĂ©kos árbevĂ©tel-arányos ĂĽzemi eredmĂ©ny, mĂg egy Skoda márkájĂş autĂł 1589 eurĂłt termelt a csoportnak, ami 9,6 százalĂ©kos árbevĂ©tel-arányos ĂĽzemi eredmĂ©nyt jelent. A VW a legnagyobb eurĂłpai gĂ©pjármĂ»gyártĂł társaság. A Volkswagen Ă©s a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, a Man, a Porsche, a Scania, a Seat Ă©s a Volkswagen haszonjármĂ»vek márka.
Forrás: MTI