2018.01.17
PwC: 2030-ra radikálisan megváltozik a gépjármûpiac
A gépjármûpiac radikális változásokon megy át 2030
Az "eascy - The five dimensions of automotive transformation" címû tanulmány szerint a gépkocsik száma Európában 280 millióról 200 millióra, az Egyesült Államokban 270 millióról 212 millióra csökkenhet, ezzel szemben Kína gépkocsiállománya 2030-ig 180 millióról 280 millió darabra nõ. A PwC elõrejelzése szerint 2030-ra az új gépkocsik 55 százalékát elektromos autók adják, a hagyományos belsõ égésû motor pedig lassan kihal.
Kínában a nyugati világhoz képest gyorsabban fognak elterjedni a megosztott és az önvezetõ közlekedési módok, ezzel Kína válhat az autóipari átalakulás vezetõ piacává. Az elektromos jármûvek egyszerûbb meghajtórendszerüknek köszönhetõen kevésbé hajlamosak a meghibásodásra, ami jelentõs elõny a megosztott és intenzívebben használt jármûvek esetében.
Miután egyre többen élnek a közös autóhasználat lehetõségével, 2030-ra valószínûleg sokkal kevesebb autótulajdonos lesz, az egyéni közlekedés mértéke azonban erõteljesen növekszik. Az egyénileg megtett kilométerek száma Európában 2030-ig 23 százalékkal, mintegy 5,88 milliárd kilométerre nõhet, Amerikában hasonló, 24 százalékos, míg Kínában 183 százalékos növekedés várható az elõrejelzések szerint. A népességnövekedés mellett ennek az is oka, hogy az önvezetõ autókat azok is igénybe veszik majd, akik nem tudnak vezetni.
Az utak egész biztosan zsúfoltabbak lesznek, káoszra ennek ellenére nem kell számítani, a növekvõ összekapcsoltságnak köszönhetõen ugyanis az egyéni közlekedés megszervezése sokkal könnyebb feladat lesz a jövõben. Ezek alapján a PwC tanulmánya a negyedik megatrendet - az elektromos jármûvek, az önvezetõ autók és a megosztásos közlekedési módok mellett - az összekapcsoltságban látja.
A PwC forgatókönyve feltételezi, hogy 2030-ig az évenkénti új forgalomba helyezések száma Európában a harmadával, vagyis több mint 24 millió autóra növekedhet; ez lenne az egyetlen mód a meglévõ autók közös gépkocsihasználat miatti fokozott igénybevételének ellensúlyozására. Amerikában 2030-ig 20 százalékos növekedéssel és az új gépkocsieladások 22 milliós növekedésével, Kínában több mint 30 százalékos növekedéssel számolnak, ami 35 millió eladott gépkocsit jelent évente.
Az autóipari vállalatcsoportoknak és beszállítóiknak kritikus fontosságú döntéseket kell meghozniuk a következõ években - hívja fel a figyelmet Végh Bálint, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának szakértõje. Véleménye szerint a gyártóknak csökkenõ árréssel kell számolniuk, másrészt jelentõs mértékben növelniük kell az új gyárakkal, az elektro-mobilitással és más megatrendekkel kapcsolatos beruházásaikat.
Ezzel egyidõben az új technológiai versenytársak is felfedezik a piacra való benyomulás lehetõségét. A hagyományos szereplõk globális iparági profitból való részesedése 2030-ig a jelenlegi 85 százalékról kevesebb, mint 50 százalékra eshet vissza. Végh Bálint szerint ebben az esetben csak azok a vállalatok maradnak fenn hosszú távon, amelyek egyértelmû vezetõ szerepet töltenek be a termékoldali innovációban, továbbá azok, amelyek felismerik, hogy a mobilitás már nem csupán termék, hanem szolgáltatás, és olyan szolgáltatásokat kínálnak ügyfeleiknek, amelyek kényelmesek, jutányosak és egyszerûen használhatók.
Forrás: MTI / Fotó: Getty images