2024.06.04
Bûnügyi felügyelet alá helyezték Gyárfás Tamást
A másodfokon eljáró Fõvárosi Ítélõtábla az elsõfok
"Az emberölĂ©s bĂ»ntette miatt Gy. T. Ă©s társa ellen folyamatban levõ bĂĽntetõügyben a Fõvárosi ĂŤtĂ©lõtábla a 2024. jĂşnius 4-Ă©n meghozott vĂ©gzĂ©sĂ©vel az elsõfokĂş bĂrĂłság határozatát megváltoztatva elrendelte Gy. T. elsõrendĂ» vádlott bĂ»nĂĽgyi felĂĽgyeletĂ©t a másodfokĂş eljárás befejezĂ©sĂ©ig. Az elsõrendĂ» vádlott engedĂ©ly nĂ©lkĂĽl Magyarország közigazgatási terĂĽletĂ©t nem hagyhatja el, lakĂł- Ă©s tartĂłzkodási helyĂ©t nem változtathatja meg. Köteles továbbá hetente egy alkalommal a lakĂłhelye szerint illetĂ©kes rendõrkapitányságon szemĂ©lyesen jelentkezni" - olvashatĂł a Fõvárosi ĂŤtĂ©lõtábla honlapján.
A közlemĂ©ny felidĂ©zte, hogy az elsõfokon eljárt Fõvárosi TörvĂ©nyszĂ©k február 8-án kihirdetett ĂtĂ©letĂ©vel Gy. T. elsõrendĂ» vádlottat bĂ»nösnek mondta ki bĂ»nsegĂ©dkĂ©nt elkövetett emberölĂ©s bĂ»ntettĂ©ben, s ezĂ©rt õt 7 Ă©v fegyházban vĂ©grehajtandĂł szabadságvesztĂ©sre Ă©s 10 Ă©v közĂĽgyektõl eltiltásra ĂtĂ©lte.
A törvĂ©nyszĂ©k ĂtĂ©lete ellen bejelentett fellebbezĂ©sekre tekintettel az eljárás a Fõvárosi ĂŤtĂ©lõtáblán folytatĂłdik másodfokon.
Az elsõfokĂş ĂtĂ©let kihirdetĂ©sĂ©t követõen az ĂĽgyĂ©sz az elsõrendĂ» vádlott letartĂłztatását indĂtványozta szökĂ©s, elrejtõzĂ©s veszĂ©lyĂ©re hivatkozva.
A Fõvárosi TörvĂ©nyszĂ©k az ĂtĂ©let kihirdetĂ©sĂ©t követõen az elsõrendĂ» vádlott letartĂłztatására irányulĂł ĂĽgyĂ©szi indĂtványt elutasĂtotta, ez ellen az ĂĽgyĂ©szsĂ©g jelentett be fellebbezĂ©st a letartĂłztatás elrendelĂ©se Ă©rdekĂ©ben. Az elsõrendĂ» vádlott ártatlanságát hangsĂşlyozva kifejtette, hogy nem áll szándĂ©kában elszökni. Utalt arra, hogy a közĂ©rdek nem indokolhatja letartĂłztatását. VĂ©dõje kiemelte, hogy önmagában a nem jogerõsen kiszabott szabadságvesztĂ©s nem alapozza meg a letartĂłztatás elrendelĂ©sĂ©t, kĂĽlönös tekintettel az elsõrendĂ» vádlott eljárás során tanĂşsĂtott magatartására.
A Fõvárosi ĂŤtĂ©lõtábla az ĂĽgyĂ©szi fellebbezĂ©st rĂ©szben megalapozottnak találta. A törvĂ©nyszĂ©k álláspontjával ellentĂ©tben Ăşgy ĂtĂ©lte meg, hogy az "elĂ©rhetetlennĂ© válás" veszĂ©lye jelenleg megállapĂthatĂł az elsõrendĂ» vádlott esetĂ©ben. A nem jogerõsen kiszabott 7 Ă©v szabadságvesztĂ©s olyan hosszĂş bĂĽntetĂ©s, amely a vádlott szökĂ©si, elrejtõzĂ©si szándĂ©kát kĂ©tsĂ©gtelenĂĽl kiválthatja, annak elhatározását megerõsĂtheti. A tábla ugyanakkor hangsĂşlyozta, hogy a szökĂ©s veszĂ©lyĂ©nek megĂtĂ©lĂ©sekor nem lehet kizárĂłlag a várhatĂł bĂĽntetĂ©s sĂşlyosságára hivatkozni, azt több más elem fĂ©nyĂ©ben kell felmĂ©rni. A szökĂ©s esĂ©lyĂ©t a vádlott szemĂ©lyisĂ©gĂ©re, lakĂłhelyĂ©re, jövedelmĂ©re, foglalkozására, családjára, egyĂ©b kötõdĂ©sĂ©re figyelemmel kell megállapĂtani.
Az ĂĽgyĂ©szsĂ©g Ă©rveivel szemben a törvĂ©nyszĂ©k helyesen foglalt állást abban a kĂ©rdĂ©sben, hogy a 75. Ă©letĂ©vĂ©t betöltött vádlott kedvezõ szemĂ©lyi körĂĽlmĂ©nyei, Ăgy rendezett Ă©letvitele, családi kötõdĂ©sei, vállalkozása, vagyona, továbbá a több Ă©ve tartĂł bĂrĂłsági eljárás egĂ©sze alatt tanĂşsĂtott egyĂĽttmĂ»ködõ magatartása, az eljárási cselekmĂ©nyeken valĂł hiánytalan jelenlĂ©te csökkenti a kiszabott szabadságvesztĂ©s mĂ©rtĂ©kĂ©re tekintettel felmerĂĽlõ szökĂ©s, elrejtõzĂ©s reális veszĂ©lyĂ©t. TĂ©vedett azonban a törvĂ©nyszĂ©k, amikor a letartĂłztatás helyett az enyhĂ©bb kĂ©nyszerintĂ©zkedĂ©s elrendelĂ©sĂ©t sem találta szĂĽksĂ©gesnek, a kedvezõ szemĂ©lyi körĂĽlmĂ©nyek ugyanis a szökĂ©s, elrejtõzĂ©s veszĂ©lyĂ©t csökkentik ugyan, de teljesen nem zárják ki.
A másodfokĂş bĂrĂłság álláspontja szerint a kĂ©nyszerintĂ©zkedĂ©ssel elĂ©rni kĂvánt cĂ©l, "az ĂtĂ©let jogerõre emelkedĂ©se esetĂ©re a szabadságvesztĂ©s vĂ©grehajthatĂłságának megteremtĂ©se a legenyhĂ©bb kĂ©nyszerintĂ©zkedĂ©ssel, Magyarország közigazgatási terĂĽletĂ©re korlátozott bĂ»nĂĽgyi felĂĽgyelettel is biztosĂthatĂł. Ahhoz kĂ©pest a legszigorĂşbb szemĂ©lyi szabadságot korlátozĂł kĂ©nyszerintĂ©zkedĂ©s, az ĂĽgyĂ©szsĂ©g által indĂtványozott letartĂłztatás már szĂĽksĂ©gtelen Ă©s aránytalan intĂ©zkedĂ©s lenne" - olvashatĂł a tábla honlapján.
A tábla a magatartási szabályokat - rendszeres jelentkezési kötelezettséget - is fenti körülmények figyelembe vételével határozta meg.
A tábla azt is kiemelte, hogy az elsõrendĂ» vádlottal szemben alkalmazott bĂ»nĂĽgyi felĂĽgyelet sem a szĂĽksĂ©gessĂ©g, sem az arányosság elvĂ©t nem sĂ©rti, kifejezetten mĂ©ltányos, tekintettel a vádbeli cselekmĂ©nyĂ©rt bizonyĂtottság esetĂ©n kiszabhatĂł bĂĽntetĂ©s nagyságára - közöltĂ©k.
Forrás: MTI