2024.06.20
Kelet-európai szépség - Kortárs divatfotó & kelet-európai esztétika a Capa Központban
Hogyan tud eredetiséget és õszinteséget csempészni
Erre a kĂ©rdĂ©sre keresi a választ a Capa Központban 2024. jĂşnius 21. Ă©s oktĂłber 6. között láthatĂł, Kelet-eurĂłpai szĂ©psĂ©g cĂmĂ» kiállĂtás elsõsorban kiválĂł magyar Ă©s kelet-eurĂłpai fotográfusok divatfotĂłinak Ă©s mĂ»vĂ©szeti projektjeik segĂtsĂ©gĂ©vel. A tárlaton Éder Krisztián, Ladocsi András, Martin Wanda, Tombor Zoltán munkái is láthatĂłak lesznek, a fĂ©nykĂ©peken pedig Palvin Barbara Ă©s Tombor Nelli mellett a norvĂ©g Ă©nekesnõ, AURORA is feltĂ»nik.
A divatfotĂł egy lehetsĂ©ges Ă©s kivĂ©teles, exkluzĂv világot mutat meg. LĂ©nyege, hogy elhitesse velĂĽnk, szeretnĂ©nk ebben a világban Ă©lni. KialakĂtja bennĂĽnk a bevonĂłdás vágyát, a kĂváncsiságot, amihez olyan eszközöket használ, mint a glamour vagy a cool. Az elmĂşlt közel tĂz Ă©vben izgalmas örvĂ©nylĂ©s indult meg a nemzetközi divattrendek között. Kim Kardashian 2016 karácsonyán a Vetements X Svmoscow Communist egyĂĽttmĂ»ködĂ©sĂ©ben tervezett sarlĂł-kalapácsos pulcsiban jelent meg, amitõl felrobbant az internet, Ă©s a Vogue-tĂłl a Guardianon át a kĂĽlönbözõ divatblogokig, Ăşj divathullámot vizionálĂł cikkekben megjelentek a "kelet-eurĂłpai esztĂ©tika", "keleti blokk" "Ăşj kelet", "posztszovjet" kifejezĂ©sek. A kelet-eurĂłpai esztĂ©tikához kapcsolĂłdĂł divatkritikák száma azĂłta is nõ, a szerzõk számára pedig a kiindulĂłpontot többnyire a Vetements, valamint a Balenciaga divatmárkák kreatĂv igazgatĂłja, a grĂşz származásĂş Demna Gvasalia nemzetközi sikere jelenti. Ez a kiemelt globális figyelem, egyfelõl nagyszerĂ», Ăşj lehetõsĂ©gekkel kecsegtetõ helyzet lehet számunkra. KĂ©rdĂ©s azonban, hogy a nemzetközi sajtĂłban megjelent összehasonlĂtások Ă©s a többnyire inkább homályos vĂ©lemĂ©nyek ĂrĂłi valĂłjában mennyire Ă©rthettĂ©k meg vagy Ă©rtettĂ©k fĂ©lre, hogy mit is jelent a "kelet-eurĂłpai esztĂ©tika". A nyugati luxusĂ©rtĂ©keket kommunikálĂł divatipar számára talán mindez csak egy Ăşjabb bekebelezhetõ “szĂ»zterĂĽlet”, ugyanakkor a rĂ©giĂłbeli Ă©s magyar fotográfusok, divatfotĂłsok ezekben a feszĂĽltsĂ©gekben Ă©s ellentmondásokban egy Ăşj vizuális nyelv lehetõsĂ©gĂ©t látják. Ez a nyelv a közel engedĂ©s, az intimitás, a megĂ©rtĂ©s nyelve; nĂ©ha az irĂłniáé; a tudatosan vállalt Ă©s megĂ©lt identitásĂ©.
A Capa Központ Kelet-eurĂłpai szĂ©psĂ©g – kortárs divatfotĂł & kelet-eurĂłpai esztĂ©tika cĂmĂ» kiállĂtása Ăgy azokra a kĂ©rdĂ©sekre is választ keres, hogy vajon csupán egy sokakat felpaprikázĂł fricska volt Kim Kardashian sarlĂł-kalapácsos pulcsivillantása, vagy az egykori keleti blokk hozzá tudni adni valamilyen esszenciálisan kelet-eurĂłpai minõsĂ©get, egy valĂłs identitást a divat sokszor ĂĽres Ă©s kiszámĂthatĂł, kreált vágykĂ©peihez? A globalizáciĂł Ă©s a kapitalizmus gõzhengere által egyformán a nyugati Ă©rtĂ©krendeknek megfelelõen legyalult divatvilág tud-e merĂteni a lemaradásban lĂ©võ, de autentikus Ă©lettel teli kelet-eurĂłpai rĂ©giĂłbĂłl: lehet-e szexi egy betonkeverõ, tud-e vonzĂł lenni egy Ikarus?
A kiállĂtás tizenhĂ©t fotográfiai projekt segĂtsĂ©gĂ©vel lehetsĂ©ges magyarázatokat ad arra, hogy miben áll a „kelet-eurĂłpai esztĂ©tika”, mik a fõbb jellemzõi, Ă©s milyen jelentĂ©seket kaphat mindez a nemzetközi mĂ»vĂ©szeti, fotográfiai Ă©s divatszĂntĂ©ren. A kiállĂtĂłtĂ©r egyfajta háromdimenziĂłs antolĂłgiakĂ©nt mĂ»ködik. Egyik felĂ©ben olyan kettõs gyakorlattal rendelkezõ magyar fotográfusok mutatják be a szakmájukrĂłl Ă©s a "kelet-eurĂłpai esztĂ©tikárĂłl" alkotott elkĂ©pzelĂ©seiket saját munkáikon keresztĂĽl, akik amellett, hogy a divatiparban is dolgoznak, önállĂł, autonĂłm mĂ»vĂ©szeti gyakorlattal is rendelkeznek. A galĂ©ria másik felĂ©ben kĂĽlönbözõ szakemberek fejtik ki a vĂ©lemĂ©nyĂĽket a tĂ©márĂłl egy-egy általuk kiválasztott rĂ©giĂłbeli divatfotĂłs anyag, fotĂłriport, fotĂłkönyv, kiadvány vagy egy eredeti szemĂ©lyisĂ©g, divatikon bemutatásán keresztĂĽl.
Tombor Zoltán HazafelĂ© cĂmet viselõ divat-dokumentarista sorozatának kiállĂtott darabjai mindannyiunk számára ismerõs kelet-eurĂłpai környezetben játszĂłdnak, az elsõ sorozatban Palvin Barbarát. Nelli cĂmĂ» Ăşj munkájában felesĂ©gĂ©t, Tombor Nellit láthatjuk, akivel visszamentek szĂĽlõhelyĂ©re. Az Ăşj mĂ»veken kĂĽlönleges mĂłdon keveredik a nosztalgia, a divatfotĂł Ă©s a családi kĂ©palkotás, a fĂ©rj-felesĂ©g viszonyt is bemutatĂł szeretetvezĂ©relt fotográfia. Ladocsi András munkái a testtel Ă©s a testkĂ©ppel foglalkoznak, mĂg Martin Wanda fotográfiáin a festõi romantikus esztĂ©tika a zenei szubkultĂşrák attitĂ»djeivel Ă©s stĂluselemeivel keveredik, minden inspiráciĂłjára egyfajta valĂłságnak hátat fordĂtás jellemzõ, vizualitását mára már felismert hatáskĂ©nt formálta szĂĽlõi Ă©s nagyszĂĽlõi otthonok stĂlusa Ă©s tárgykultĂşrája. Éder Krisztián jelenleg New Yorkban Ă©l azonban Ă©vente többször hazalátogat szĂĽlõvárosába, Sopronba. Itt kĂ©szĂĽlt fĂ©nykĂ©pei tökĂ©letes pĂ©ldái annak, hogyan jelenik meg ma a nemzetközi divatfotĂłban a kelet-eurĂłpai esztĂ©tika, Ă©s milyen az, amikor a fotĂłsnak erre saját motiváciĂłja, a miliõ iránit szemĂ©lyes elkötelezõdĂ©se Ă©s Ă©rzelmei is vannak.
Forrás: MTI / FotĂł: Tombor Zoltán