2024.07.01
A Meta megsérti a digitális piacokról szóló uniós szabályozást
Az Európai Bizottság elõzetes vizsgálata szerint a
Thierry Breton, a bizottságnak az EU egysĂ©ges belsõ piacáért felelõs tagja elsõsorban a Meta "fizess vagy egyezz bele!" modelljĂ©t bĂrálta, Ă©s azt vetette a Meta szemĂ©re, hogy azáltal, hogy pĂ©nzt kĂ©r a szemĂ©lyes adatok vĂ©delméért, "felhasználĂłk milliĂłit állĂtja választás elĂ©".
Hozzátette: a DMA lényege éppen az, hogy a felhasználók kezébe adja a személyes adataikkal kapcsolatos döntést, illetve hogy más vállalatok a technológiai óriásokat megilletõ azonos jogokkal mûködhessenek az adatok hozzáférésével kapcsolatban.
A vállalat új szabályozása szerint a felhasználóknak fizetniük kell, amennyiben nem akarják, hogy az adataikat összegyûjtsék. Ha továbbra is ingyenesen szeretnék használni a Metához tartozó Facebook és Instagram közösségi oldalakat, akkor azzal beleegyeznek abba, hogy adataikat e felületek használják, valamint a reklámokat sem tudják eltüntetni.
A Meta európai felhasználóinak már november óta lehetõségük van fizetés ellenében kiiktatni a hirdetéseket közösségi oldalaikról.
A Meta azt hangoztatta, hogy a modell megfelel az uniĂłs szabályozásnak. A vállalat szĂłvivõje azt is leszögezte: konstruktĂv megbeszĂ©lĂ©seket kĂvánnak folytatni az EurĂłpai Bizottsággal annak Ă©rdekĂ©ben, hogy a vizsgálatot lezárják".
A Facebook anyavállalata mellett az EurĂłpai Bizottság márciusban már vizsgálatot indĂtott az Apple Ă©s a Google ellen is, hogy megfeleltek-e a digitális piacokrĂłl szĂłlĂł szabályozásnak.
JogsĂ©rtĂ©s esetĂ©n a brĂĽsszeli testĂĽlet az Ă©rintett vállalat teljes, globális forgalmának 10 százalĂ©káig terjedõ bĂrságot szabhat ki. A bĂrságok ismĂ©telt jogsĂ©rtĂ©s esetĂ©n akár a 20 százalĂ©kot is elĂ©rhetik. FolytatĂłdĂł jogsĂ©rtĂ©sek esetĂ©n az EurĂłpai Bizottság további lĂ©pĂ©seket is tehet, pĂ©ldául kötelezheti a vállalatot egy ĂĽzletág vagy annak egy rĂ©szĂ©nek eladására, vagy megtilthatja a rendszerszintĂ» meg nem felelĂ©shez kapcsolĂłdĂł szolgáltatások nyĂşjtását.
A DMA szerint az "alapvetõ platformszolgáltatásokat" nyĂşjtĂł, kapuõrnek nyilvánĂtott vállalatoknak fel kell számolniuk azokat a zárt technolĂłgiai rendszereket, amelyek a fogyasztĂłkat egyetlen vállalat, fõkĂ©nt saját termĂ©keik vagy szolgáltatásaik használata felĂ© terelik. Breton kiemelte: a szabályozás elõĂrja, hogy a vállalatoknak lehetõvĂ© kell tenniĂĽk, hogy "ingyenesen tereljĂ©k" a felhasználĂłkat alkalmazásboltjaikon kĂvĂĽli ajánlatokhoz.
Az EurĂłpai Bizottság szeptemberben hat szolgáltatĂłt minõsĂtett kapuõrnek, az Alphabet, az Amazon, az Apple, a ByteDance, a Meta Ă©s a Microsoft cĂ©get.
Forrás: MTI