2025.04.08
Robbanásszerű digitalizáció: már a bankba sem kell bemenni hitelért
A magyar bankszektor az elmúlt években határozott léptekkel haladt a digitalizáció útján.
2025-re az online hitelfelvétel minden eddiginél gyorsabbá és kényelmesebbé vált, különösen a személyi kölcsönök területén. Az ügyfelek egyre nagyobb része intézi már hitelügyeit teljesen elektronikusan. Az alábbi összefoglalóból kiderül, mely bankok járnak élen az online hitelezésben, milyen friss innovációk jelentek meg az elmúlt időszakban, mennyire biztonságos mindez és mit jeleznek a folyamatról az ügyfélélmény-beszámolók.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legfrissebb jelentĂ©se szerint 2024-ben jelentĹ‘sen javult a magyar bankok digitális fejlettsĂ©ge. A pĂ©nzĂĽgyi szolgáltatások egyre nagyobb hányada zajlik online, Ă©s ez a tendencia már nem csak a fintech startupoknál jelentkezik, hanem a hagyományos bankoknál is. MĂg nĂ©hány Ă©ve mĂ©g inkább kuriĂłzumnak számĂtott a 100%-ban online hitelfelvĂ©tel, 2024–2025-re a legtöbb bank kĂnál ilyen lehetĹ‘sĂ©get, legalább a szemĂ©lyi kölcsönöknĂ©l. 2023 utolsĂł negyedĂ©vĂ©ben a lakossági hitelek 18%-át folyĂłsĂtották teljesen online, 2024 elsĹ‘ felĂ©re ez az arány 32%-ra ugrott. A növekedĂ©s motorja a szemĂ©lyi hitelek online igĂ©nylĂ©se. Az online folyĂłsĂtás rĂ©szaránya pedig fĂ©l Ă©v alatt 29%-rĂłl 41%-ra emelkedett.
Hat Ă©v alatt megduplázĂłdott a hazai fintech cĂ©gek száma is, 2024-re több mint 200 ilyen vállalkozás működött Magyarországon. A digitális fizetĂ©si megoldások Ă©s a hitelezĂ©si szolgáltatások számĂtanak a szektor legĂgĂ©retesebb terĂĽleteinek.
„Nemzetközi szinten is komoly verseny zajlik. Sorra jelennek meg az úgynevezett neobankok, amelyeknek sokszor már fizikai fiókhálózatuk sincs. A magyar bankrendszer fejlődése is egyértelmű ezen a területen.” – hangsúlyozza Csongrádi Richárd, a Banknavigator.hu pénzügyi szakértője.
Az MNB is ösztönzi ezt a folyamatot: a jegybank 2021 Ĺ‘szĂ©n elindĂtott MinĹ‘sĂtett FogyasztĂłbarát SzemĂ©lyi Hitel programjának egyik feltĂ©tele volt, hogy a termĂ©ket teljes egĂ©szĂ©ben online is lehessen igĂ©nyelni. „Emellett a pandĂ©mia is felgyorsĂtotta a változásokat: a COVID-járvány alatt vált igazán versenyelĹ‘nnyĂ© a távoli ĂĽgyintĂ©zĂ©s, Ă©s sok ĂĽgyfĂ©l a járvány lecsengĂ©se után is az online csatornáknál maradt” – tette hozzá a szakĂ©rtĹ‘.
Az online hitelezés térnyerésével nem nőttek a kockázatok
Sokan felteszik a kĂ©rdĂ©st: „Mennyire bĂzhatok meg egy teljesen online hitelfelvĂ©telben? Nem kockázatos ez?” A tapasztalat Ă©s a szakmai visszajelzĂ©sek azt mutatják, hogy a megfelelĹ‘ ĂłvintĂ©zkedĂ©sekkel az online hitel ugyanĂşgy biztonságos, mint a hagyományos. A bankok nagy hangsĂşlyt fektetnek az adatvĂ©delemre Ă©s az ĂĽgyfĂ©lazonosĂtás hitelessĂ©gĂ©re.
„Ma már jogszabály garantálja, hogy egy elektronikus Ăşton kötött hitelszerzĹ‘dĂ©s ugyanĂşgy Ă©rvĂ©nyes legyen, mintha a bankfiĂłkban, papĂron Ărták volna alá. A távazonosĂtást Ă©s távszerzĹ‘dĂ©st a 2017-es azonosĂtási törvĂ©ny, valamint az MNB rendeletei teszik lehetĹ‘vĂ©. Fontos kiemelni, hogy az online hitelfelvĂ©telnĂ©l is megilleti az ĂĽgyfelet a 14 napos elállási jog, ha fogyasztĂłi kölcsönrĹ‘l van szĂł. Vagyis, ha meggondolja magát, a szerzĹ‘dĂ©skötĂ©stĹ‘l számĂtott 14 napon belĂĽl indoklás nĂ©lkĂĽl visszalĂ©phet a hiteltĹ‘l (a már folyĂłsĂtott összeget termĂ©szetesen vissza kell utalnia).” – emlĂ©keztetett Csongrádi Richárd.
De a biztonságos működĂ©s közös felelĹ‘ssĂ©g. „Az ĂĽgyfeleknek is ĂĽgyelniĂĽk kell arra, hogy csak megbĂzhatĂł eszközrĹ‘l, naprakĂ©sz vĂrusvĂ©delemmel ellátott számĂtĂłgĂ©prĹ‘l vagy telefonrĂłl intĂ©zzĂ©k pĂ©nzĂĽgyeiket, Ă©s soha ne adják ki belĂ©pĂ©si adataikat. A bankok rendszeresen figyelmeztetnek az adathalász kĂsĂ©rletekre, Ă©s kĂĽlön oldalakon sorolják a tipikus csalási mĂłdszereket, hogy az ĂĽgyfelek elkerĂĽlhessĂ©k a csapdákat” – hĂvta fel a figyelmet a szakĂ©rtĹ‘.
A banki digitalizáciĂł kulcsa a fejlett informatikai háttĂ©rrendszer. 2024-re a legtöbb nagybank már olyan integrált szoftvereket használ, amelyek valĂłs idĹ‘ben lekĂ©rik Ă©s elemzik az ĂĽgyfĂ©l adatait a döntĂ©shozatalhoz. Az AI-t bevetik a hitelscoringban, pĂ©ldául a feltöltött bankszámlakivonatok automatikus kiĂ©rtĂ©kelĂ©sĂ©ben, illetve a csalások kiszűrĂ©sĂ©ben is. Ugyanakkor a kiberbűnözĹ‘k is egyre kifinomultabbak: az MNB jelezte, hogy a csalĂłk is kihasználják az Ăşj technolĂłgiákat, pĂ©ldául a mestersĂ©ges intelligenciát, elĂ©g csak a deepfake videĂłkra vagy az adathalászatra gondolni. Erre válaszul a bankok erĹ‘sĂtik a kiberbiztonsági vĂ©delmet, pĂ©ldául többfaktoros hitelesĂtĂ©ssel, tranzakciĂłfigyelĹ‘ AI-megoldásokkal Ă©s a gyanĂşs tevĂ©kenysĂ©gek azonnali leállĂtásával.
Élenjáró bankok és friss digitális megoldások
Mára az összes nagyobb piaci szereplő fejlesztette digitális hitelplatformját, de ezek közül is kiemelkedik néhány figyelemre méltó megoldás.
K&H Bank: A belga KBC csoporthoz tartozĂł K&H már 2023-ban ĂşttörĹ‘ lĂ©pĂ©st tett egy teljesen papĂrmentes, online szemĂ©lyi kölcsön bevezetĂ©sĂ©vel. Az Ăşj rendszer lĂ©nyege, hogy a bank saját ĂĽgyfelei Ă©s a más pĂ©nzintĂ©zetnĂ©l bankolĂł Ă©rdeklĹ‘dĹ‘k egyaránt videĂłazonosĂtással, elektronikusan intĂ©zhetik a kölcsönt. A K&H azonosĂtási partnerkĂ©nt a Facekom nevű szolgáltatást használja. A jövedelemigazolást is digitalizálták Ă©s a folyamat vĂ©gĂ©n elektronikus aláĂrás következik az EU eIDAS szabályozásának megfelelĹ‘en. A jĂłváhagyást követĹ‘en a pĂ©nz szinte azonnal megĂ©rkezik az ĂĽgyfĂ©l számlájára, a tapasztalatok szerint akár 15 percen belĂĽl lezajlik a teljes folyamat a kĂ©relem indĂtásátĂłl a folyĂłsĂtásig.
OTP Bank: A legnagyobb hazai bankkĂ©nt az OTP is komoly hangsĂşlyt fektet a digitális hitelĂĽgyintĂ©zĂ©sre. Saját ĂĽgyfelei számára az internetbanki vagy mobilbanki felĂĽleten szinte Ă©jjel-nappal igĂ©nyelhetĹ‘ a szemĂ©lyi kölcsön. Az OTP kĂĽlön kedvezmĂ©nyekkel ösztönzi az online igĂ©nylĂ©st: aki a netbankon vagy mobilappon adja be a kĂ©relmĂ©t, annak elengedi a folyĂłsĂtási dĂjat (ez hagyományos igĂ©nylĂ©snĂ©l a hitelösszeg 0,75%-a).
Gránit Bank: A Gránit Bankot gyakran emlegetik “digitális bankkĂ©nt”, hiszen 2010-es alapĂtása Ăłta fiĂłkhálĂłzat nĂ©lkĂĽl, elektronikus csatornákon Ă©ri el ĂĽgyfeleit. Az idĂ©n indult Munkáshitel esetĂ©ben pĂ©ldául a Gránit ösztönzĹ‘ bĂłnuszt is ad: aki szelfis számlanyitással kombinálja a hiteligĂ©nylĂ©st, összesen 100 ezer Ft jĂłváĂrást kaphat.
Cofidis Ă©s egyĂ©b hitelintĂ©zetek: A magyar piacon több specializált intĂ©zmĂ©ny is működik, amelyek fĹ‘ profilja a távolrĂłl nyĂşjtott hitel. A Cofidis 16 Ă©ve van jelen Magyarországon Ă©s ĂĽzleti modelljĂ©nek alapja, hogy az ĂĽgyfelek bárhonnan, akár 100%-ben online intĂ©zhessĂ©k a kölcsönt. Az Ăşjonnan piacra lĂ©pĹ‘ online hitelközvetĂtĹ‘k Ă©s fintech startupok, amelyek egy-egy speciális terĂĽletre (pl. autĂłfinanszĂrozás, áruvásárlási hitel, BNPL – „vedd meg most, fizesd kĂ©sĹ‘bb” szolgáltatások) kĂnálnak gyors online megoldásokat. Ezek a kihĂvĂłk is ösztönzik a nagybankokat, hogy ne maradjanak le a digitális versenyben.
Ügyfélélmény és elégedettség
Egy 2024 vĂ©gĂ©n kĂ©szĂĽlt felmĂ©rĂ©s rámutatott, hogy tĂzbĹ‘l nyolc magyar ĂĽgyfĂ©l mĂ©g igĂ©nyli a szemĂ©lyes tájĂ©koztatást egy fontos pĂ©nzĂĽgyi döntĂ©s, pĂ©ldául hitelfelvĂ©tel elĹ‘tt. MĂ©g a fiatalabb korosztályban (30 Ă©v alatt) is mindössze 28% mondta azt, hogy elsĹ‘dlegesen online informáciĂłkra hagyatkozik. Ez azt jelzi, hogy a bizalom kiĂ©pĂtĂ©se idĹ‘t igĂ©nyel: sokan szeretik, ha egy banki tanácsadĂłval is beszĂ©lhetnek, mielĹ‘tt eladĂłsodnak.
„Éppen ezért a legtöbb helyen vegyes modellben működik az online hitelfelvétel: az ügyfél önállóan töltheti ki a kérelmet, de közben vagy utána könnyen elér egy humán tanácsadót chat-en, telefonon, esetleg videón keresztül, ha kérdése merül fel” – magyarázta a Banknavigator.hu pénzügyi szakértője.
Ă–sszessĂ©gĂ©ben elmondhatĂł, hogy az online hitelfelvĂ©tel már nem csak a digitális bennszĂĽlötteknek szĂłl. „Minden korosztály kezdi felfedezni az elĹ‘nyeit, kĂĽlönösen, ha a bank egyszerű Ă©s biztonságos felĂĽletet nyĂşjt. Az ĂĽgyfelek Ă©rtĂ©kelik, hogy kezĂĽkbe kerĂĽlt az irányĂtás, Ă©s jobban össze tudják hasonlĂtani a lehetĹ‘sĂ©geket, Ăgy önállĂłan dönthetnek, mikor mire van szĂĽksĂ©gĂĽk.” – mondta Csongrádi Richárd. Ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy a gyorsaság kĂ©tĂ©lű fegyver: könnyebb eladĂłsodni, ha pár perc alatt bárki kaphat hitelt, ezĂ©rt az ĂĽgyfelek felelĹ‘ssĂ©ge is nagyobb, hogy megfontolják a döntĂ©st.
Az adĂłsságfĂ©k szabályok minden csatornára egyformán Ă©rvĂ©nyesek, Ă©s az MNB is aktĂvan figyeli, hogy egyetlen szegmensben se alakuljon ki tĂşlhitelezĂ©s. 2024-ben a magyar lakosság hitelfelvĂ©teli kedve rekordokat döntött. A szemĂ©lyi kölcsönök Ăşj kihelyezĂ©se havonta soha nem látott összegeket Ă©rt el: 2024 oktĂłberĂ©ben pĂ©ldául 80,6 milliárd forint Ă©rtĂ©kben kötöttek szemĂ©lyihitel-szerzĹ‘dĂ©seket az ĂĽgyfelek, ami törtĂ©nelmi csĂşcsot jelent.
Forrás: abc24 media