2025.07.04
A Budapest Airport megvásárlása még 45 év alatt sem térül meg, szó sincs százmilliárdos eredményről
Elszálló reptéri milliárdok.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter május vĂ©gĂ©n a Facebookon Ă©s sajtĂłközlemĂ©nyekben bombázta a közvĂ©lemĂ©nyt azzal, hogy milyen jĂł ĂĽzlet volt a ferihegyi lĂ©gikikötĹ‘t kezelĹ‘ Budapest Airport Zrt. tavalyi megvásárlása, hiszen a cĂ©g csak idĂ©n 100 milliárd forintos osztalĂ©kot fizetett ki. ElĹ‘ször aztán a HVG ĂşjságĂrĂłi ellenĹ‘riztĂ©k a tárcavezetĹ‘ állĂtásait Ă©s a Budapest Airport Zrt. tavalyi mĂ©rlegĂ©t, amibĹ‘l kiderĂĽlt, az igazság ennĂ©l jĂłval árnyaltabb. Eszerint tavalyi tevĂ©kenysĂ©ge után a cĂ©g valĂłjában nem 100 – amire a miniszteri közlĂ©s utalt –, hanem „csupán” 41 milliárd forintnyi nyeresĂ©get termelt. Ez pedig más megvilágĂtásba helyezi azt a kĂ©pet, amit a kormány akar festeni a BA Zrt. megvásárlásárĂłl Ă©s a ráköltött tetemes források megtĂ©rĂĽlĂ©sĂ©rĹ‘l. Ha ugyanis a valĂłs számok mögĂ© nĂ©zĂĽnk, Ă©s azt feltĂ©telezzĂĽk, hogy a jövĹ‘ben is megmarad ez a jövedelmezĹ‘sĂ©g, akkor az Orbán-kormány befektetĂ©se legfeljebb 45 Ă©v alatt tĂ©rĂĽlhet meg, nem számolva a tĹ‘keköltsĂ©gekkel. LegyĂĽnk nagyvonalĂşak: ha a jövĹ‘ben emelkedik a társaság jövedelmezĹ‘sĂ©ge, akkor a beruházásra költött összeg akár 30 Ă©v alatt visszajöhet, ami azĂ©rt lĂ©nyegesen jobb, mint az Orbán-kormány másik gigaprojektjĂ©nek, a Budapest–Belgrád-vasĂşt felĂşjĂtásának a megtĂ©rĂĽlĂ©se. Ott ugyanis ezen a tĂ©ren 979 Ă©vvel számoltak a szakĂ©rtĹ‘k.
A Budapest Airport Zrt. államosĂtásábĂłl az Orbán-kormány politikája presztĂzskĂ©rdĂ©st csinált, aminek okai nem egĂ©szen világosak.
A ferihegyi reptĂ©r fizikailag az elmĂşlt Ă©vekben mindvĂ©gig állami tulajdonban volt, a BA Zrt. a repĂĽlĹ‘tĂ©r-ĂĽzemeltetĹ‘i jogokat birtokolta. Az ezĂ©rt felelĹ‘ cĂ©gnek 75 százalĂ©k mĂnusz egy szavazatát Ă©rtĂ©kesĂtette mĂ©g 2005-ben a Medgyessy-kormány 75 Ă©vre. A vevĹ‘ egy szakmai befektetĹ‘, a London Heathrow-t is ĂĽzemeltetĹ‘ BAA Ltd volt. A vĂ©telár 464,5 milliárd (akkori) forint volt, ami a cĂ©g Ă©rtĂ©kĂ©t Ăgy 620 milliárd forintra tette 2005. december vĂ©gĂ©n. Amikor az ĂĽgylet lĂ©trejött, az eurĂłt 253 forinton jegyeztĂ©k, Ăgy az akkori cĂ©gĂ©rtĂ©k 2,5 milliárd eurĂłt tett ki.
A Budapest Airport Zrt. működĂ©se az elmĂşlt Ă©vekben meglehetĹ‘sen jövedelmezĹ‘ volt, ezĂ©rt az emlĂtett tulajdonosok nem akarták a cĂ©get eladni, Ă©vekig ellenálltak a magyar kormány nyomásának. VĂ©gĂĽl engedtek, de ennek az volt az ára, hogy a vĂ©telárat 3,1 milliárd eurĂłra tornázták fel, Ă©s emellett a vevĹ‘knek 1,44 milliárd eurĂłnyi hitelállományt is át kellett venni. ĂŤgy az ĂĽgylet 4,5 milliárd eurĂł lett, ami mai árfolyamon számolva 1816 milliárd forint volt, amibĹ‘l az állam 1453 milliárdot állt. A magyar állam a rĂ©szvĂ©nyek 80 százalĂ©kát vette meg, 20 százalĂ©kot egy francia szakmai befektetĹ‘, a Vinci Airports fizetett ki, Ă©s a cĂ©g felel a BA Zrt. további szakmai ĂĽzemeltetĂ©séért. Az ĂĽgyletet egy Ă©vvel ezelĹ‘tt, jĂşnius hatodikán ĂĽtöttĂ©k nyĂ©lbe.
A tranzakció után a reptérkezelő eredményei tavaly tovább nőttek, köszönhetően a légi forgalom bővülésének: a cég árbevétele a 2023. évi 129,3 milliárd forintról tavaly 169,2 milliárd forintra emelkedett, miközben az adózás utáni nyereség az előző évi 28 milliárd forintról 41 milliárd forintra nőtt – szemben a Nagy Márton által emlegetett százmilliárdos osztalékkal.
Ráadásul az osztalĂ©knak csak a 80 százalĂ©kát kapja meg a magyar állam, vagyis Ăgy valĂłjában már csak 32,8 milliárd forintrĂłl van szĂł. Ezen számok alapján jön ki a 45 Ă©ves megtĂ©rĂĽlĂ©si idĹ‘. ĂŤgy számolva az adĂłfizetĹ‘k befektetĂ©se valamikor 2070 környĂ©kĂ©n tĂ©rĂĽl meg, ami azĂ©rt vethet fel kĂ©rdĂ©seket, mert 2080-ban amĂşgy is lejárt volna a 75 Ă©ves koncessziĂł, Ă©s akkor ingyen visszaszálltak volna a BA Zrt. jogai magyar államra.
ĂŤgy joggal adĂłdhatnak azok a kritikus felvetĂ©sek, hogy az emlĂtett 1453 milliárd forintot, amit a magyar állam a BA Zrt. 80 százalĂ©kának megvásárlásra fordĂtott, nem lehetett volna-e hasznosabb, pláne gyorsabban megtĂ©rĂĽlĹ‘ állami feladatok finanszĂrozására (oktatás, egĂ©szsĂ©gĂĽgy fejlesztĂ©se) fordĂtani. SĹ‘t, mĂ©g a ferihegyi közlekedĂ©si infrastruktĂşra fejlesztĂ©se is cĂ©l lehetett volna, ami most egyĂ©bkĂ©nt Ăşjra napirendre kerĂĽlt. Az Orbán-kormány hol „nemzetpolitikai”, hol „stratĂ©giai”, s volt, amikor biztonságpolitikai magyarázatokkal állt elĹ‘ a reptĂ©rkezelĹ‘ visszavásárlása kapcsán, arrĂłl viszont rendre elfeledkezett, hogy a magyar gazdaság szereplĹ‘i, de a magyar állam is bármikor használhatta a ferihegyi lĂ©gikikötĹ‘t, fĂĽggetlenĂĽl annak tulajdonosaitĂłl.
Forrás: nepszava.hu / abc24 media