2025.10.02
A ChatGPT az új nagybácsi: jobban hiszünk az MI válaszaiban, mint a Google-ben
Megrendülni látszik a Google egyeduralma az internetes keresésben. A mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT, új korszakot nyitott: a felhasználók egyre inkább összegzett, személyre szabott válaszokat keresnek linkek helyett.
A Google piaci részesedése 90% alá csökkent, ami bár továbbra hatalmas szám, nagy változást jelezhet elő. Szesztay Péter, a BP Digital ügyvezetője szerint az MI-alapú keresők nemcsak hatékonyabbak, hanem új tartalomfejlesztési stratégiát is igényelnek.
Húsz éven át megkérdőjelezhetetlenül a Google uralta az internetes keresést, mára azonban elindult a trónfosztás folyamata. A mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT térnyerése alapjaiban változtatja meg a felhasználói szokásokat, és új korszakot nyit a digitális világban. A Google globális piaci részesedése hosszú idő után először csökkent 90 százalék alá, a cég pedig kénytelen alkalmazkodni a feltörekvő versenytársakhoz.
„Az emberek belefáradtak abba, hogy minden keresĂ©s egy hirdetĂ©sekkel telezsĂşfolt listához vezessen, ahol sokszor tĂz oldalt is vĂ©gig kell kattintani, mire valĂłban megtalálják, amit keresnek. Az MI-alapĂş keresĹ‘k ezzel szemben azonnali, összegzett Ă©s szemĂ©lyre szabott válaszokat adnak” – magyarázza Szesztay PĂ©ter, a BP Digital alapĂtĂłja Ă©s ĂĽgyvezetĹ‘je.
Nem találatokat kapunk, hanem választ
A kĂĽlönbsĂ©g a Google Ă©s a ChatGPT között szemlĂ©letes: mĂg elĹ‘bbi kulcsszavakra Ă©pĂt, Ă©s találati linkek tucatjait adja vissza, addig az MI egyetlen, összegzett választ nyĂşjt, gyakran beszĂ©lgetĂ©sszerű formában. A folyamat intuitĂvabb, hiszen a felhasználĂłnak nem kell kulcsszavakat kitalálnia, hanem egyszerűen megfogalmazhatja kĂ©rdĂ©sĂ©t, akár Ăşgy, mint egy ismerĹ‘sĂ©nek.
„A ChatGPT-ben sokkal egyszerűbb a keresĂ©st pontosĂtani vagy mĂ©lyĂteni. Ha nem tetszik a válasz, egyszerűen visszajelzĂ©st adok, Ă©s a rendszer finomĂtja az informáciĂłt. Ez teljesen más Ă©lmĂ©ny, mint a Google-ben Ăşj kulcsszavakkal ĂşjraindĂtani a keresĂ©st” – fogalmaz Szesztay PĂ©ter.
Az MI ráadásul kĂ©pes figyelembe venni a felhasználĂł egyĂ©ni szokásait Ă©s preferenciáit. Egy alapos Ă©rdeklĹ‘dĹ‘nek rĂ©szletes elemzĂ©st ad, mĂg egy gyors megoldásra vágyĂł felhasználĂł rövid összefoglalĂłt kap. Ez a szemĂ©lyre szabás teszi kĂĽlönösen vonzĂłvá a technolĂłgiát.
Jobban megbĂzunk benne
Sok felhasználĂł nemcsak gyorsnak Ă©s kĂ©nyelmesnek, hanem meglepĹ‘en hitelesnek is tartja az MI-alapĂş keresĂ©seket. Egyre többen számolnak be arrĂłl, hogy a ChatGPT válaszait Ăşgy fogadják, mintha egy távoli rokon, rĂ©gi barát vagy bölcs nagybácsi tanácsát hallgatnák meg: nem feltĂ©tlenĂĽl minden szava szentĂrás, de összessĂ©gĂ©ben nyugodtabb, átgondoltabb Ă©s emberközelibb Ă©lmĂ©nyt nyĂşjt, mint a hagyományos találati listák. Ez a bizalmi faktor sokszor erĹ‘sebb, mint amit a Google steril, hirdetĂ©sekkel teli környezete kĂnálni tud – Ă©s Ă©ppen ez adja az MI egyik legnagyobb versenyelĹ‘nyĂ©t.
A fejlĹ‘dĂ©s leglátványosabban a multimodális keresĂ©sben mutatkozik meg. Itt nemcsak szavak alapján, hanem kĂ©pek, videĂłk Ă©s hangok segĂtsĂ©gĂ©vel is kĂ©rdezhetĂĽnk. Ha pĂ©ldául egy boltban lefĂ©nykĂ©pezĂĽnk egy termĂ©ket, az MI azonnal megmondja, mi az, hol kaphatĂł Ă©s mennyibe kerĂĽl.
Ez a funkciĂł nem pusztán kĂ©nyelmi szolgáltatás, hanem alapjaiban alakĂtja át a vásárlási szokásokat is. A felhasználĂłnak Ăgy nem kell emlĂ©keznie egy márkára vagy pontos termĂ©knĂ©vre: elĂ©g, ha megmutatja, amit látni szeretne.
Magyarország sem marad ki a változásból
A nemzetközi trendek hazánkban is Ă©rzĂ©kelhetĹ‘k. Egy friss adat szerint a 24 Ă©v alatti fiatalok 17 százalĂ©ka már ChatGPT-t használ keresĂ©sre, ami Ăłriási elĹ‘relĂ©pĂ©s a technolĂłgia elterjedĂ©sĂ©ben. A magyar cĂ©gek is kezdenek ráébredni, hogy a klasszikus keresĹ‘optimalizálás (SEO) mellett a jövĹ‘ a Generative Engine Optimization (GEO), azaz a generatĂv motorokra szabott tartalomfejlesztĂ©s.
„Egyre többen keresnek meg minket azzal, hogyan tudnának olyan tartalmakat lĂ©trehozni, amelyek nemcsak a Google-ben, hanem az MI-alapĂş keresĹ‘kben is jĂłl láthatĂłk. Ez teljesen Ăşj cĂ©ges szemlĂ©letet igĂ©nyel, hiszen itt már nem a találatok rangsorolása számĂt, hanem az, hogy a rendszer maga Ă©pĂtse be a válaszába a tartalmat” – emeli ki Szesztay PĂ©ter.
A BP Digital egy ingyenes „MI láthatĂłsági auditot” is indĂtott, amely kiválasztott partnerjelölteknek segĂt felmĂ©rni, hogy egy adott cĂ©g mennyire jelenik meg a generatĂv keresĹ‘kben. Emellett a vállalat hamarosan elindĂtja az elsĹ‘ hazai kutatást a ChatGPT-használati szokásokrĂłl, amely várhatĂłan sokat elárul majd a magyar piac alkalmazkodási kĂ©pessĂ©gĂ©rĹ‘l.
Forrás: abc24 media