2013.08.29
Zafira Tourerben mutatkozik be a mĂĄsodik Ășj szentgotthĂĄrdi motor, az 1.6-os turbĂłdĂzel
KategĂłriaelsĂ” 1.6-os turbĂłmotorok az Opel Astra, Z
Nagyobb erĂ”, kisebb fogyasztĂĄs, csökkentett CO2 emissziĂł, kivĂ©telesen finom mĂ»ködĂ©ssel kombinĂĄlva: az Opel Ășj generĂĄciĂłs, 1.6-literes turbĂłdĂzelje a Zafira Tourerben debĂŒtĂĄl, osztĂĄlyelsĂ” mĂ»szaki adatokkal. A vadonatĂșj alumĂnium dĂzelmotor-csalĂĄd elsĂ” tagja, az 1.6 CDTI, egyszerĂ»en a legjobb Ă©s legtisztĂĄbb, amelyet valaha is gyĂĄrtott az Opel. KĂ©sĂ”bb a Zafira Tourer utĂĄn sokfĂ©le egyĂ©b Opel modellben is felvĂĄltja a jelenlegi 1.7-literes, kisebb teljesĂtmĂ©nyĂ» turbĂłdĂzelt Ă©s a 2.0-literes dĂzelt â sĂ”t mĂ©g erĂ”sebb vĂĄltozatai is kĂ©szĂŒlnek majd.Az elsĂ” kivitelĂ©ben 100 kW/136 LE teljesĂtmĂ©nyt Ă©s 320 Nm nyomatĂ©kot kifejtĂ” kompakt, nĂ©gyhengeres gĂ©p 85 LE/liter fajlagos teljesĂtmĂ©nye mindent ver ebben a lökettĂ©rfogat-kategĂłriĂĄban. Ugyanilyen kimagaslĂł a gazdasĂĄgossĂĄga: a 4.1 l/100 km osztĂĄlyelsĂ”vĂ© teszi a Zafira Tourert, a CO2 emissziĂł pedig mindössze 109 g/km. Az autĂłs szempontjĂĄbĂłl hab a tortĂĄn, hogy minden vetĂ©lytĂĄrsĂĄnĂĄl finomabban is mĂ»ködik a motor, amelynek zajĂĄt Ă©s rezgĂ©sĂ©t finomhangolĂĄssal mĂ©rsĂ©keltĂ©k. Az Opel BlueInjection kipufogĂłgĂĄz-kezelĂ©se pedig hozza az Euro 6 emissziĂłs Ă©rtĂ©keket â az 1.6 CDTI olyan tiszta, mint egy benzinmotor.
âĂj generĂĄciĂłs 1.6 CDTI motorunk nemcsak a legtisztĂĄbb az Opel törtĂ©netĂ©ben, mondja Mike Ableson, az Opel igazgatĂłsĂĄgi tagja Ă©s a GM Europe mĂ»szaki alelnöke. âKiemelkedĂ”vĂ© teszi a Zafira Tourert, egyetlen mĂĄs hĂ©tĂŒlĂ©ses autĂł sem nyĂșjtja a teljesĂtmĂ©ny, a fogyasztĂĄs Ă©s a mĂ»ködĂ©si kultĂșra ilyen szintĂ©zisĂ©t.â
A TorinĂłban, RĂŒsselsheimben Ă©s az EgyesĂŒlt Ăllamokban dolgozĂł GM-fejlesztĂ”csapat munkĂĄjĂĄval lĂ©trehozott 1.6 CDTI megfelel a csökkentett mĂ©retĂ», de erĂ”s motorokat igĂ©nylĂ” ĂŒgyfelek kĂvĂĄnsĂĄgĂĄnak. A âközepesâ, 1.5 - 1.8 literes dĂzel kategĂłria versenyĂ©be szĂĄll be, amely a leggyorsabban növekszik a piacon.
KategĂłriaelsĂ”: kivĂ©teles teljesĂtmĂ©nysĂ»rĂ»sĂ©g
Az Opel Ășj 1.6 CDTI motorjĂĄt arra terveztĂ©k, hogy a lehetĂ” legkevesebb gĂĄzolajbĂłl a lehetĂ” legnagyobb energiĂĄt hozza ki, Ă©s fogyasztĂĄsa valamint teljesĂtmĂ©nye egyedĂŒlĂĄllĂłnak szĂĄmĂt. Fejlett vezĂ©rlĂ”kĂ©szĂŒlĂ©kĂ©nek szabĂĄlyozĂł funkciĂłira több mint 150 szabadalmat jelentettek be fejlesztĂ”i a General MotorsnĂĄl. A jövĂ”ben valamennyi nĂ©gyhengeres dĂzelhez felhasznĂĄljĂĄk majd.
A 3500 â 4000/percnĂ©l 100 kW/136 LE teljesĂtmĂ©nyt Ă©s 2000-nĂ©l 320 Nm nyomatĂ©kot leadĂł 1.6 CDTI teljesĂtmĂ©nykarakterisztikĂĄja megfelel egy jĂłval nagyobb motorĂ©nak. Titka a nagynyomĂĄsĂș, közös nyomĂłcsöves befecskendezĂ©s, a zĂĄrt hurkĂș Ă©gĂ©sszabĂĄlyozĂĄs Ă©s a vĂĄltozĂł geometriĂĄjĂș turbĂłfeltöltĂ” (VGT). A befecskendezĂ” fĂșvĂłkĂĄknĂĄl 2000 bar a nyomĂĄs, 25 szĂĄzalĂ©kkal nagyobb a tĂpuselĂ”dĂ©nĂ©l, a dĂłzist munkaĂŒtemenkĂ©nt akĂĄr tĂz kis adagra osztjĂĄk el. EzĂĄltal jĂł a porlasztĂĄs Ă©s a keverĂ©kkĂ©pzĂ©s, ami vĂ©gsĂ” soron nagy teljesĂtmĂ©nyt eredmĂ©nyez. A zĂĄrt hurkĂș Ă©gĂ©svezĂ©rlĂ©s folytonosan, finoman hangolja a befecskendezĂ©st: az izzĂtĂłgyertyĂĄkban elhelyezett, gyors mĂ»ködĂ©sĂ», nyomĂĄsĂĄllĂł piezo-nyomĂĄsĂ©rzĂ©kelĂ”k kĂŒldenek valĂłsidejĂ» jelentĂ©st az Ă©gĂ©s minĂ”sĂ©gĂ©rĂ”l. EzĂĄltal gyorsabban Ă©s precĂzebben lehet ĂĄllĂtani az ĂŒzemanyag-ellĂĄtĂĄst, mint jellegdiagramos vezĂ©rlĂ©ssel.A vĂĄltozĂł geometriĂĄjĂș turbĂł (VGT) csĂșcsnyomĂĄsa 1.7 bar, a levegĂ”t töltĂ”levegĂ”-hĂ»tĂ”n ĂĄt szĂĄllĂtja a motornak. ĂllĂthatĂł turbinalapĂĄtjainak köszönhetĂ”en bĂĄrmilyen fordulatszĂĄmnĂĄl gyorsan, simĂĄn Ă©s hatĂĄrozottan reagĂĄl. A tartĂłssĂĄg Ă©rdekĂ©ben vĂzhĂ»tĂ©ses.
Kivételes gazdasågossåg és sima jårås
Az 1.6 CDTI nemcsak erĂ”s, hanem a kategĂłria legtakarĂ©kosabbja is. A jelenlegi, hasonlĂł teljesĂtmĂ©nyĂ» 2.0 CDTI-vel összehasonlĂtva 10 szĂĄzalĂ©kkal csökkent a fogyasztĂĄs Ă©s a CO2 emissziĂł.KombinĂĄlt fogyasztĂĄsa a Zafira Tourerben mindössze 4.1 l/100 km, 109 g/km CO2-vel â egyetlen ilyen teljesĂtmĂ©nyĂ» vetĂ©lytĂĄrsa sem kĂ©pes hasonlĂłra. Kisebb autĂłkban vĂĄrhatĂłan nĂ©gy liter alatt fogyaszt majd, a CO2 emissziĂł pedig 100 g/km körĂŒl vagy alatt lesz.
A tervezĂ”k Ă©s fejlesztĂ”k nagy sĂșlyt helyeztek a zaj Ă©s a rezgĂ©s minimumra csökkentĂ©sĂ©re. SzĂĄmĂtĂłgĂ©pe szimulĂĄciĂłval Ă©s több optimalizĂĄlĂł lĂ©pĂ©ssel javĂtottĂĄk minden egyes alkatrĂ©sz, illetve rĂ©szegysĂ©g zajkarakterĂ©t, mĂ©g mielĂ”tt elkĂ©szĂŒlt volna az elsĂ” prototĂpus. MunkĂĄjuk sikerĂ©t a Zafira Tourer összevetĂ©se mutatja mĂĄs, 1.6-os turbĂłdĂzel-autĂłkkal: 1000 - 4,000/perc fordulatszĂĄm között az 1.6 CDTI produkĂĄlta a legalacsonyabb zajszintet.
Fejlett felĂ©pĂtĂ©s: alumĂnium csökkenti a sĂșlyt
A szokĂĄsos öntöttvas helyett alumĂnium alkalmazĂĄsĂĄval csökkenteni a motorblokk sĂșlyĂĄt ĂșjdonsĂĄg volt az Opel dĂzelmotor tervezĂ”inek, de megĂ©rte a munkĂĄt: az alumĂnium csapĂĄgylĂ©trĂĄval Ă©s hengerfejjel egyĂŒtt több mint 20 kg sĂșlyt takarĂtottak meg.
A 180 bĂĄrt elĂ©rĂ” Ă©gĂ©si nyomĂĄscsĂșcsok elviselĂ©se Ă©s a zajsugĂĄrzĂĄs csökkentĂ©se Ă©rdekĂ©ben precĂz, többmagos öntĂ©si eljĂĄrĂĄssal gyĂĄrtjĂĄk a blokkot. Az anyagot vĂ©geselem-mĂłdszerrel koncentrĂĄltĂĄk oda, ahol valĂłban szĂŒksĂ©g van rĂĄ. A fĂ”tengelyt hordozĂł, öntöttvas-betĂ©tekkel erĂ”sĂtett, alumĂnium prĂ©söntvĂ©nykĂ©nt elÔållĂtott csapĂĄgylĂ©tra keresztbordĂĄzata tovĂĄbb szilĂĄrdĂtja a hengertömböt.
A lĂĄnchajtĂĄsos, felĂŒlfekvĂ”, a sĂșlycsökkentĂ©s Ă©rdekĂ©ben ĂŒreges vezĂ©rtengelyek hengerenkĂ©nt nĂ©gy szelepet mĂ»ködtetnek, hidraulikus hĂ©zagĂĄllĂtĂĄsĂș, kis sĂșrlĂłdĂĄsĂș görgĂ”s himbĂĄk ĂștjĂĄn. Az alternĂĄlĂł tömegek csökkentĂ©se Ă©rdekĂ©ben alumĂniumbĂłl kĂ©szĂŒlt dugattyĂșk laposan homorĂș feneke segĂti a hatĂ©kony Ă©gĂ©st, hĂ»tĂ©sĂŒket olajsugĂĄr biztosĂtja. A nĂ©gy ellensĂșlyos fĂ”tengely Ă©s a hajtĂłkarok anyaga kovĂĄcsolt acĂ©l.
Tiszta mĂ»ködĂ©s: szelektĂv katalitikus redukciĂł, Euro 6
A Zafira Tourer Ășj 1.6 CDTI-je olyan tiszta, mint egy benzinmotor, teljesĂti az Euro 6 emissziĂłs standardot, ami az Opel BlueInjection szelektĂv katalitikus redukciĂłjĂĄnak (SCR) köszönhetĂ”. A BlueInjection egy utĂłkezelĂ©s, amely eltĂĄvolĂtja a nitrogĂ©noxidokat (NOx) a kipufogĂłgĂĄzbĂłl, Ă©s a jövĂ”ben valamennyi nagyobb dĂzelmotoros Opelban alkalmazĂĄsra talĂĄl. Ăgy mĂ»ködik, hogy minimĂĄlis mennyisĂ©gĂ» AdBlueÂź adalĂ©kot (karbamid vizes oldata) fecskendeznek be a kipufogĂłgĂĄzba, a dĂzel rĂ©szecskeszĂ»rĂ” (DPF) Ă©s az SCR katalizĂĄtor közĂ©. Az oldat azonnal ĂĄtalakul ammĂłniĂĄvĂĄ (NH3), amelyet elnyel az SCR katalizĂĄtor, majd a gĂĄz nitrogĂ©noxid (NOx) tartalma reakciĂłba lĂ©p az ammĂłniĂĄval, Ă©s ĂĄrtalmatlan nitrogĂ©n, illetve vĂzgĂ”z keletkezik.
Forrás: automobil24 / Opel