2013.08.29
Zafira Tourerben mutatkozik be a második új szentgotthárdi motor, az 1.6-os turbódízel
Kategóriaelső 1.6-os turbómotorok az Opel Astra, Zafira Tourer és Cascada modellekben
Nagyobb erő, kisebb fogyasztás, csökkentett CO2 emisszió, kivételesen finom működéssel kombinálva: az Opel új generációs, 1.6-literes turbódízelje a Zafira Tourerben debütál, osztályelső műszaki adatokkal. A vadonatúj alumínium dízelmotor-család első tagja, az 1.6 CDTI, egyszerűen a legjobb és legtisztább, amelyet valaha is gyártott az Opel. Később a Zafira Tourer után sokféle egyéb Opel modellben is felváltja a jelenlegi 1.7-literes, kisebb teljesítményű turbódízelt és a 2.0-literes dízelt – sőt még erősebb változatai is készülnek majd.Az első kivitelében 100 kW/136 LE teljesítményt és 320 Nm nyomatékot kifejtő kompakt, négyhengeres gép 85 LE/liter fajlagos teljesítménye mindent ver ebben a lökettérfogat-kategóriában. Ugyanilyen kimagasló a gazdaságossága: a 4.1 l/100 km osztályelsővé teszi a Zafira Tourert, a CO2 emisszió pedig mindössze 109 g/km. Az autós szempontjából hab a tortán, hogy minden vetélytársánál finomabban is működik a motor, amelynek zaját és rezgését finomhangolással mérsékelték. Az Opel BlueInjection kipufogógáz-kezelése pedig hozza az Euro 6 emissziós értékeket – az 1.6 CDTI olyan tiszta, mint egy benzinmotor.
“Új generációs 1.6 CDTI motorunk nemcsak a legtisztább az Opel történetében, mondja Mike Ableson, az Opel igazgatósági tagja és a GM Europe műszaki alelnöke. “Kiemelkedővé teszi a Zafira Tourert, egyetlen más hétüléses autó sem nyújtja a teljesítmény, a fogyasztás és a működési kultúra ilyen szintézisét.”
A Torinóban, Rüsselsheimben és az Egyesült Államokban dolgozó GM-fejlesztőcsapat munkájával létrehozott 1.6 CDTI megfelel a csökkentett méretű, de erős motorokat igénylő ügyfelek kívánságának. A „közepes”, 1.5 - 1.8 literes dízel kategória versenyébe száll be, amely a leggyorsabban növekszik a piacon.
Kategóriaelső: kivételes teljesítménysűrűség
Az Opel új 1.6 CDTI motorját arra tervezték, hogy a lehető legkevesebb gázolajból a lehető legnagyobb energiát hozza ki, és fogyasztása valamint teljesítménye egyedülállónak számít. Fejlett vezérlőkészülékének szabályozó funkcióira több mint 150 szabadalmat jelentettek be fejlesztői a General Motorsnál. A jövőben valamennyi négyhengeres dízelhez felhasználják majd.
A 3500 – 4000/percnél 100 kW/136 LE teljesítményt és 2000-nél 320 Nm nyomatékot leadó 1.6 CDTI teljesítménykarakterisztikája megfelel egy jóval nagyobb motorénak. Titka a nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendezés, a zárt hurkú égésszabályozás és a változó geometriájú turbófeltöltő (VGT). A befecskendező fúvókáknál 2000 bar a nyomás, 25 százalékkal nagyobb a típuselődénél, a dózist munkaütemenként akár tíz kis adagra osztják el. Ezáltal jó a porlasztás és a keverékképzés, ami végső soron nagy teljesítményt eredményez. A zárt hurkú égésvezérlés folytonosan, finoman hangolja a befecskendezést: az izzítógyertyákban elhelyezett, gyors működésű, nyomásálló piezo-nyomásérzékelők küldenek valósidejű jelentést az égés minőségéről. Ezáltal gyorsabban és precízebben lehet állítani az üzemanyag-ellátást, mint jellegdiagramos vezérléssel.A változó geometriájú turbó (VGT) csúcsnyomása 1.7 bar, a levegőt töltőlevegő-hűtőn át szállítja a motornak. Állítható turbinalapátjainak köszönhetően bármilyen fordulatszámnál gyorsan, simán és határozottan reagál. A tartósság érdekében vízhűtéses.
Kivételes gazdaságosság és sima járás
Az 1.6 CDTI nemcsak erős, hanem a kategória legtakarékosabbja is. A jelenlegi, hasonló teljesítményű 2.0 CDTI-vel összehasonlítva 10 százalékkal csökkent a fogyasztás és a CO2 emisszió.Kombinált fogyasztása a Zafira Tourerben mindössze 4.1 l/100 km, 109 g/km CO2-vel – egyetlen ilyen teljesítményű vetélytársa sem képes hasonlóra. Kisebb autókban várhatóan négy liter alatt fogyaszt majd, a CO2 emisszió pedig 100 g/km körül vagy alatt lesz.
A tervezők és fejlesztők nagy súlyt helyeztek a zaj és a rezgés minimumra csökkentésére. Számítógépe szimulációval és több optimalizáló lépéssel javították minden egyes alkatrész, illetve részegység zajkarakterét, még mielőtt elkészült volna az első prototípus. Munkájuk sikerét a Zafira Tourer összevetése mutatja más, 1.6-os turbódízel-autókkal: 1000 - 4,000/perc fordulatszám között az 1.6 CDTI produkálta a legalacsonyabb zajszintet.
Fejlett felépítés: alumínium csökkenti a súlyt
A szokásos öntöttvas helyett alumínium alkalmazásával csökkenteni a motorblokk súlyát újdonság volt az Opel dízelmotor tervezőinek, de megérte a munkát: az alumínium csapágylétrával és hengerfejjel együtt több mint 20 kg súlyt takarítottak meg.
A 180 bárt elérő égési nyomáscsúcsok elviselése és a zajsugárzás csökkentése érdekében precíz, többmagos öntési eljárással gyártják a blokkot. Az anyagot végeselem-módszerrel koncentrálták oda, ahol valóban szükség van rá. A főtengelyt hordozó, öntöttvas-betétekkel erősített, alumínium présöntvényként előállított csapágylétra keresztbordázata tovább szilárdítja a hengertömböt.
A lánchajtásos, felülfekvő, a súlycsökkentés érdekében üreges vezértengelyek hengerenként négy szelepet működtetnek, hidraulikus hézagállítású, kis súrlódású görgős himbák útján. Az alternáló tömegek csökkentése érdekében alumíniumból készült dugattyúk laposan homorú feneke segíti a hatékony égést, hűtésüket olajsugár biztosítja. A négy ellensúlyos főtengely és a hajtókarok anyaga kovácsolt acél.
Tiszta működés: szelektív katalitikus redukció, Euro 6
A Zafira Tourer új 1.6 CDTI-je olyan tiszta, mint egy benzinmotor, teljesíti az Euro 6 emissziós standardot, ami az Opel BlueInjection szelektív katalitikus redukciójának (SCR) köszönhető. A BlueInjection egy utókezelés, amely eltávolítja a nitrogénoxidokat (NOx) a kipufogógázból, és a jövőben valamennyi nagyobb dízelmotoros Opelban alkalmazásra talál. Úgy működik, hogy minimális mennyiségű AdBlue® adalékot (karbamid vizes oldata) fecskendeznek be a kipufogógázba, a dízel részecskeszűrő (DPF) és az SCR katalizátor közé. Az oldat azonnal átalakul ammóniává (NH3), amelyet elnyel az SCR katalizátor, majd a gáz nitrogénoxid (NOx) tartalma reakcióba lép az ammóniával, és ártalmatlan nitrogén, illetve vízgőz keletkezik.
Forrás: automobil24 / Opel